El paper dels drons militars a Catalunya

Introducció

El present article reflexiona sobre quin hauria de ser el paper dels drons militars a Catalunya. En primer lloc, s’avalua quina classe de drons necessitaria el país i què podrien cobrir aquests. En segon lloc, s’analitza què podria proveir la indústria catalana a les FDC. Finalment, es proposen dues idees estratègiques de futur per potenciar el sector català dels drons per tal que el país esdevingui un dels líders del sector a nivell mundial.

DUI – Reconeixement sòlid (1 any)

El marc temporal plantejat va des de la DI fins a l’assoliment d’un reconeixement sòlid. Entenem com a “sòlid” aquell reconeixement de Catalunya per part d’un o més dels membres permanents del Consell de Seguretat de l’ONU. L’acceptació per qualsevol d’aquests marca un abans i un després. Tant si s’activa un devessall de reconeixements com si no, quan un membre permanent del CS ens reconeix, Catalunya passa a ser un actor en l’arena internacional. I és a partir d’aquí on es pot trobar un soci estratègic que proveeixi el “hardware” militar així com els programes d’ensinistrament del personal.
Durant aquest “interregne” però, Catalunya no pot negligir pas la seva defensa. Ans al contrari, s’hi ha de posar des del primer dia per a mostrar-se com a un actor seriós. Cal prendre el control de fronteres, espai aeri i aigües territorials. És aquí on els drons poden jugar un paper vital, tot cobrint algunes de les tasques que normalment haurien de realitzar sistemes tripulats (vehicles blindats, vaixells, avions de combat, etc). Remarquem que això només és una solució interina fins que les FDC no puguin exercir les seves capacitats bàsiques.

Què necessita Catalunya?

Les FDC haurien d’adquirir drons per portar a terme, bàsicament, dues classes de missions:

  • ISR(1): el litoral català, en tant que part de la Mediterrània occidental, suporta un gran volum de trànsit marítim. Aquest ha de ser monitoritzat de forma sostinguda 24 hores al dia/365 dies a l’any. Tant per la dependència econòmica de Catalunya respecte el Mar, com per solidaritat amb els nostres veïns, no ens podem desentendre.
  • Atac: es poden donar situacions, un atac terrorista per exemple, en que el temps és clau per tal de neutralitzar l’amenaça. Cal reduir al màxim la durada de la seqüència detecció-identificació-atac, i és per això que alguns drons han d’anar armats.
Global Hawk / Font: Northrop Grumman

Així doncs, pel que fa a les operacions ISR, és recomanable l’adquisició del model Global Hawk, o un altre de característiques similars. Aquest és un dron de grans dimensions i de producció nord americana, equipat amb càmeres, radars i sensors potentíssims, com ara el Radar d’Obertura Sintètica (acrònim SAR, de l’anglès Synthetic Aperture Radar) que pot penetrar fàcilment en una zona coberta per núvols o inclús a zones amb tempestes de sorra. També porta un equip d’òptica i d’infrarojos capaç de visualitzar amb gran precisió una enorme extensió de terreny. En aquest sentit, el Global Hawk pot vigilar i proporcionar informació de 103.600 km² de terreny al dia, superfície que equival a més de tres vegades la de tota Catalunya, tenint en compte que aquesta és de: 32 106.5 km². L’adquisició d’un dron d’aquestes característiques seria suficient. Per a la segona de les funcions, la d’atac, una opció excel·lent és el dron de combat Predator B, o també conegut com MQ9 Reaper, equipat amb míssils Hellfire. El valor afegit d’aquest dron és que també pot portar a terme missions ISR, amb la qual cosa podria complementar la feina del Global Hawk. Serà convenient l’adquisició de com a mínim dos drons d’aquestes característiques.

Predator B (Reaper) / Font: General Atomics

A part d’aquests dos models proposats, també caldria adquirir-ne de més petits per realitzar les mateixes missions, però de menor abast i que són els que s’emprarien en la fase més primerenca.

 

 

 

 

Què poden cobrir els drons?

A Catalunya, els drons de les FDC podran realitzar, entre d’altres, les següents missions:

– Donar suport als Serveis d’Intel·ligència catalans i als Mossos d’Esquadra en la lluita contra el terrorisme i el crim organitzat.
– Col·laborar en les tasques de cerca i rescat marítim i terrestre.
– Col·laborar amb l’Agència Tributària de Catalunya realitzant missions de vigilància duanera.
– Creació d’imatges aeroespacials i cartografia.
– Donar suport als serveis d’emergències davant situacions de greu risc col·lectiu, de catàstrofes i de calamitats públiques.
– Patrulla marítima.
– Guerra electrònica (EW)(2).
– Donar suport a tropes terrestres (CAS(3) i reconeixement), marítimes (en la fase inicial es limitaria a ISR i EW ) i aèries (tasques de logística a nivell tàctic) en zona d’operacions.

Què pot proveir la indústria catalana?

Flyox I / Font: Wikimedia Commons

Per tenir una visió clara i general de les diferents empreses que conformen la indústria catalana dels drons és bàsic consultar el llistat de membres de Catalonia Smart Drones. Aquesta és una iniciativa conjunta de la Generalitat de Catalunya i la indústria catalana dels drons amb centres tecnològics, universitats i altres entitats del sector destinada a impulsar el sector dels drons a Catalunya.

Actualment, a Catalunya hi ha 60 empreses, membres de Catalonia Smart Drones, del sector dels drons. No obstant, són poques les que produeixen drons i per tant, podrien proveir a les FDC:

CATUAV. Aquesta empresa ha desenvolupat una tecnologia pròpia que ha demostrat la seva eficàcia i fiabilitat en una gran varietat d’aplicacions. Dos dels seus drons d’ala fixe han estat considerats per la consultora Droneii entre els 10 millors del món. Aquests drons, per exemple, han protagonitzat missions per a la detecció de mines antipersona.

Singular Aircraft. Empresa que ha creat un dron amfibi, el Flyox I, amb forma d’avió i de grans dimensions, ideal per a realitzar missions de transport, vigilància i de recerca i rescat.

Venturi Unmanned Technologies. Han creat un dron d’ala fixe de molt alta maniobrabilitat degut a que es pot enlairar i aterrar de forma vertical. A més té 8 hores d’autonomia. És un dron ideal per a missions de vigilància en l’àmbit de defensa.

AIRK. Produeixen drons multirotors de diferents tipus i mides: quadcopters, hexacopters, octocopters i octoquads.

En definitiva, Catalunya té empreses del sector dels drons que podrien proveir a les FDC. No obstant, aquestes no són del sector de la defensa i els seus drons estan pensats per ser operats a l’àmbit civil i, per tant, no venen preparats de sèrie per a protagonitzar missions militars. És per aquest motiu, que si les FDC apostessin per algun d’aquests drons, caldria adaptar-los a les seves necessitats.
Aquest fet comporta que drons com els anteriorment citats, Predator B, Global Hawk i d’altres, haurien de ser adquirits a l’estranger, a països pioners com ara Estats Units o Israel.

Propostes estratègiques

– La Mediterrània dels dos pols: Catalunya – Israel.

Repecte Israel, Catalunya, per poder tenir un lideratge mundial en el sector dels drons necessita disposar d’aliats estratègics que li permetin competir amb els grans països que actualment lideren el sector. En aquesta línia, una possibilitat a contemplar és una aliança estratègica entre ambdós països: La Mediterrània dels dos pols: Catalunya – Israel.

Amb un territori més petit que el català i amb només mig milió d’habitants més que Catalunya, Israel ha acabat amb el monopoli tecnològic del que fins ara només gaudia la famosa Silicon Valley. Un sistema acadèmic basat en un model educatiu de coneixement i innovació tecnològica, una connexió molt potent entre universitat i empresa, cultura militar, i una potentíssima I+D i inversió publico-privada són els pilars d’aquest èxit.
A tot això, sumant que Israel és també un dels líders mundials en la producció de drons militars, és ideal tirar endavant una aliança de caràcter empresarial, científic-acadèmic i militar entre els dos països enfocada al desenvolupament de la tecnologia dron.

– Aeroport d’Alguaire: la base de drons militars més gran del sud d’Europa
Aquesta proposta de futur és vàlida tan si Catalunya acaba formant part o no de la UE i/o de l’OTAN.
Catalunya es troba en una zona clau a nivell geoestratègic. Els catalans hem de rendibilitzar aquest atractiu que té el país i una opció per aconseguir-ho és fer de l’Aeroport d’Alguaire la base de drons militars més gran del sud d’Europa.
Aquesta proposta estratègica, a part d’incorporar Lleida al mapa aeroportuari europeu, seria una forma de revifar l’Aeroport d’Alguaire i treure un rendiment al seu equipament. A més, també suposaria un impacte molt positiu pel desenvolupament del Segrià, sent alhora una eina de reequilibri territorial.

Conclusions
Les FDC haurien d’adquirir drons per portar a terme, bàsicament, missions d’ISR i atac. Drons com el Global Hawk i el Predator B són algunes de les propostes que podrien portar a terme aquest tipus d’operacions.

Pel que fa a la d’indústria catalana dels drons, són poques les empreses que produeixen drons i per tant, podrien proveir a les FDC. El principal inconvenient és que aquestes empreses no són del sector de la defensa i els seus drons estan pensats per ser operats a l’àmbit civil. Per aquest motiu, si les FDC apostessin per alguns d’ells, caldria adaptar-los per ser aptes per operar a l’entorn militar.

A nivell estratègic, seria ideal establir una forta aliança de caràcter empresarial, científic-acadèmic i militar amb Israel i convertir l’aeroport d’Alguaire en la base de drons militars més gran del sud d’Europa. D’aquesta manera es potenciaria el sector dels drons a Catalunya, per tal que el país esdevingués un dels líders del sector a nivell mundial.

 

Marc Valls i Estefanell

Expert legal en drones i màquines autònomes

 

(1)  Intelligence, Surveillance and Reconnaissance: Intel·ligència, Vigilància i Reconeixement

(2)  Electronic Warfare: Guerra Electrònica.

(3) Close Air Suport: Suport Aeri Proper.